follow me

Sunday, 29 July 2012

PEDOMAN BUAT SEMUA



salam...

sebenarnya dalam kehidupan ini susah untuk kita menduga apa yang bakal berlaku dalam hidup kita.
kadang-kadang aPa yang kita impikan susah untuk dicapai..
malah adakalanya apa yang tidak kita harapkan itu la yang terjadi..

jadi apakah maksud semua ini....

jawapannye mudah sahaja..
semua yang kita peroleh didunia ini telah diaturkan oleh sang pecinta iaitu Allah s.w.t..
Allah tahu mana yang baik untuk umatnya dan mana yang tidak..
semuanya telah tertulis sebelum kita dilahirkan didunia ini lagi..


jadi sebagai seorang hambanya kita perlulah bersyukur terhadap apa sahaja yang berlaku dalam hidup ini,
contohnya kegagalan dalam kehidupan , kesusahan ,kepayahan dan sebagainya perlulah kita hadapi dengan tenang...



INGATLAH ALLAH TIDAK AKAN MEMBERI COBAAN MELEBIHI KEMAMPUAN UMATNYA...

dan setiap cobaan yang diberikan itu merupakan kasih sayang yang ingin ditunjukkan-Nya dan itu juga merupakan ujian yang diberikan bagi melihat sejauh mana kemampuan kita sbagai umatnya menerima cubaan yang diberikan.

kita juga perlu sedar tanggungjawab kita sebagai makhluk di muka bumi ini..
jalankanlah tanggungjawab yang sememangnya wajib dilaksanakan dan tinggalkan segala larangannya..

kita juga perlu sedar yang kita tidak patut mendampingi dengan-Nya diwaktu kita menghadapi kesusahan.
janganlah apabila kita menghadapi kepayahan dalam hidup barulah kita terhegeh2 mencari-Nya..memohon pertolongan darinya.. Walhal selama ini kita alpa kepada-Nya.. kita leka kepada-Nya..
kita tidak menjalankan tanggungjawab-Nya...


Ya Allah tidak malukan kita ini sebagai hamba-Nya....?????????
hanya mencari-Nya diwaktu susah dan tidak mempedulikan-Nya di waktu senang????????
Kita leka dengan kehidupan duniawi  yang sementara ini hingga melupakan akhirawi yang merupakan kehidupan yang kekal buat selama-lamanya..

SEDARLAH WAHAI KAWAN2...perbaikilah diri kita selagi belum terlambat...

sama2 lah kita saling mengingati antara satu sama lain semoga kita semua mendapat faedahnya...




AMIN YA ROBBAL ALAMIN~~~

                                                            
                                                                LOTS LOVE FROM

SAYA NOVELIS?...HAHAHA


melucukan apabila seorang manusia yang sangat suka baca novel tetiba berkeinginan untuk menulis novel...
ADA BAKAT KE?....HEHEHe


x tau la ye....
 tapi masalahnya sekarang nie aku tak tau sama ada cerita yang aku buatku nak dijadikan novel or cerpen..haha
mmg la  X DE BAKAT DALAM BIDANG PENULISAN...nama je budak bahasa melayu...hahaha


umm tapi kan rasanya ada ke yang nak baca novel atau cerpen aku tu..takot la...


so dengan INI AKU TELAH MEMBUAT KEPUTUSAN UNTUK MENYIARKAN NOVELKU DI BLOGKU JE..HAHA.. amacam.pndai x...haha


jadi kalau sape2 yang nak baca nobel atau cerpen karangku bolehla jengah blogku nie ye...hehehe..


<3 <3 <3 u allz

                                                                    LOT LOVE FROM :)

Wednesday, 25 July 2012

puisi karanganku...hehe



hahaha....ok..aku nk cite satu topik nie..
aku de wat satu puisi..kahkahkah... (jgn x cye eh)..haha
tapi bnda nie aku x tau la puisi ke,sajak ke or gurindam...(almaklum sem 3 nnti baru kau belajo sastera2 bagai nie).....
aku nie mmg x reti langsung nak buat puisi n benda2 alah nie.. klo korang nak tahu... 3 hari 3 malam pon belum tentu siap satu perenggan... kesiankan aku..huhuhu... nasib2...

tapi x pe...nie aku nk tunjukkan dekat korang yang aku de wat satu puisi tok kwn aku,,
sebenarnya aku wat benda nie saja2 je n benda nie aku igt nk bgi mse besday dia...( TAPI  LUPA AKU BGI DEKAT DIA KE X?)..HAHAHA ... tua2 dh lupa kan...

okkk la x nak cite banyak... nie aku nk korang baca tol2 ape yang aku bagi...... hahaa..
jgn gelak plak eh......

*****SPECIAL 4 MY BFF****...



9 tahun kita bersahabat
9 tahun kita bersama-sama
9 tahun kita berdua..
Sahabat,
Dalam tempoh panjang itu,
Kita berkongsi cerita
Kita berkongsi gembira
Kita berkongsi suka dan duka
Kita berkongsi paling-paling muka
Kita berkongsi memendam rasa
Kita berkongsi hampir semua cerita
Sahabat,
Banyak perkara kita berkongsi bersama,
Makan bersama,
Menangis bersama,
Marah bersama,
Ketawa bersama,
Merempit juga bersama
Senang ckp kita sahabat tok selama-lamanya
Sahabat,
Dari umur 13 tahun hingga 20 tahun kita bersama,
Ke sekolah, jalan-jalan, bahkan mencari rezeki juga bersama,
Bahkan kita pernah berangan tok ke menara gading bersama-sama
Belajar di satu tempat yang sama
Kerana kita sudah saling mengenali satu sama lain,
NAMUN…..
Tidak disangka selepas STPM,
Kita terpisah
Terpisah jauh dari keluarga, sahabat dan semua yang disayangi,
Kita terpisah kerana pelajaran
Igtlah sahabat…
Kita berpisah demi segulung kejayaan tok keluarga tersayang
Semoga dengan kejayaan ini, kita menjadi insan yang berguna tok keluarga dan masyarakat
Diharapkan juga persahabatan kita ini kekal berpanjang tok selama-lamanya
INSYAALLAH, KITA SAHABAT SELAMA-LAMANYA
BEST FRIEND FOREVER

EIKA N YANA….

HAHAHAH.. amacam.. kelako kan..kihkihkih...(MAAF LA YE BGI Y PNDAI SASTERA TU...SAYA NIE BUDAK BARU BELAJAR)...hehehehe...

umm tu la mse tiba2 je aku boleh ada idea buat benda alah nie...hahaha... x caya betul....selalunya klo nk perah idea aku rasa perah santan wat masak nasi lemak lagi senang...haha (hiperbola kan)...kihkihkih..
tapi tu la.....heheheheheeh

ok la...dh malam nie.... GOOD NITE SEMUA...


                                                                    LOTS LOVE FROM:

 








Tuesday, 24 July 2012

LAYAKKAH AKU MENJADI SEORANG GURU??



assalammualaikum.......


salam semua....hari ini aku igt nk wat entry yang menggugat jiwa la...hahaha (opps x boleh gelak...kena serius nie) :P


umm tajuk LAYAKKAN AKU MENJADI SEORANG GURU?..



bila dapat je tawaran melanjutkan pelajaran ke 2 UNIVERSITI iaitu UPSI( universiti Pendidikan Sultan Idris dekat perak 




 N USM( universiti Sains Malaysia  dekat Pulau pinang 




setahun lepas buat aku berasa sangat serba salah... sebabnya dekat UPSI aku dapat kos pendidikan bahasa melayu N dekat USM aku dapat kos managemant...


aku tanya ayah aku..ayah aku ckp pilih UPSI la adik..nnti kuar senang jdi CIKGU..(ikot jejak kakak aku)..
tapi entah kenapa..hati kau masa tu langsung x de dekat UPSI n lebih ke USM....yelakan time tu aku sebuk dok berangan nk keje dekat pejabat






...dikelilingi manager2, outstation ke dalam N luar negara.. sebab tu aku lbih ke USM...


tapi x pe...demi keluarga aku pilih UPSI juga... yelakan org ckp restu keluarga nie penting... walaupun kes aku nie bukan dalam kes nk KAHWIN...hahahaha..
mse aku nk tolak tawaran USM, air mata aku berjuraian je jatuh menyembah bumi


yelakan terpaksa tolak kos yang aku minat gila..CUBA KORANG KAT TEMPAT AKU..HUHUHU.. tapi x pe..aku tetap menekan butang reject n sebab menolak- menerima tawAran di Universiti lain... sedih ooo time tu..huhuhuhu


pada masa tu pas aku tolak..aku pikir.."LAYAK KE AKU NIE JADI CIKGU?..LAYAK KE?..MAMPU KE AKU MEMIKUL TANGGUNGJAWAB BESAR MENDIDIK ANAK BANGSA...?..
semua benda alah nie asik bermain2 je dalam minda n fikiran aku...


tapi alhamdulillah...selama 2 semester nie aku menempuk onak dan duri mengharungi turun nek bas g kelas...akhirnya aku tersenarai dalam "DEAN LIST"


TU LA AGAKNYE.. bak kata orang2 tua.. restu ibu dan ayah tu penting......agaknye Allah tahu...kalau aku amik dekat USM aku x boleh nk survive. msti kau tertunggang terbalik belajo subjek tu kan...ALLAH MAHA BERKUASA 




sebab tu Allah gerakkan hari aku n dengo cakap mak N ayah aku terima UPSI..so akhirnya terbukti  n dan ditetapkan oleh Allah yang jalan aku mmg menjadi seorang guru or dalam erti kata lain menjadi seorang guru yang tegas tapi masih dihormati n disayangi oleh anak2 muridku...insyaAllah. 


*Terima kasih jugak dekat mak n ayah atas doanya yang sentiasa mendoakan aku berjaya menjalani kehidupan di dunia ini... terima kasih juga dekat kakak n abang2 aku yang sentiasa memberi sokongan padu ketika aku jatuh menjalani liku hidup di UPSI... insyaAllah Upsi akan sentiasa ada dalam hidup aku...

SAYANG MAK N AYAH... <3 <3

N

SAYANG UNIVERSITI SAYA.......
SAYA CIKGU YANA...HEHEHHEE
                                                                                                       


                                                                                                    LOVE FROM :)

kebengangan mula terasa

bosannnye....npe la blog aku x cantik macam blog orang lain....

JELES..JELES..JELES........

KENAPA..KENAPA...KENAPA...

MCM2 DH BUAT....tapi satu pon x menjadi...sedih ooooooo.....



operasi membuat blog




blog..blog..blog...
operasi membuat blog telah bermula..
say "PADAN MUKA" dekat aku sebab tangan gatal sangat "godeh" blog lama http://qasiheyyana.blogspot.com/ sampai blog nie dh bleh digodeh2..ditambah lagu n sebaginya...

so disebabkan kecuaian sendiri nie la terpaksa la buat blog baru http://nurkilanqe.blogspot.com/


alahai nasib..nasib..... tapi takpe....disebabkan x de keje..so bolehla dok buat blog nie..
kita cntikkan blog nie ye...kihkihkih


sapa2 y tau cmne nk update blog jadi makin cantik..bolehlah ye tolong bagi comment blog mana yang korang selalu refer tok cntikkn lagi blog tu..kihkihkih

kihkihkih.. ok la.....sampai disini je.
salam ramadhan semua